Dumma sägningar.

Ja, alla har väl sagt saker som kanske inte har kommit ut helt rätt eller att hjärnan stänger av sig och det blir bara pannkaka av alltihop.

Det dummaste jag någonsin sagt måste ha varit när jag gick på högstadiet. Det var intensiv vecka och jag och min kära vän Caroline satt i ett eget grupprum för att läsa/räkna, ja vad vi nu gjorde. Hur som helst så låg det en eng-svensk, svensk-engelsk ordbok framför mig.
Caroline gick ut för att gå på toa och jag öppnade ordboken på mitten, jag använde mig inte av boken utan bara slog upp den. Började titta lite i den och såg ett ord som jag aldrig sett förut!
Matestrupe (engelskt uttal), sade jag högt för mig själv. Matestrupe betyder gullet! Fan det hade jag ingen aning om!

Caroline kommer tillbaka från toan, och i samma sekund som hon stänger dörren bakom sig, väller jag ur mig:
"Hello matestrupe"
Ser en chockad Caroline som tittar på mig som om jag vore dum i huvudet.
"Va?! Vad fan snackar du om?" Sade Caroline.
"Eeh..ja vet du inte vad det betyder eller?" Sade jag, nästa lite tyket.
"Det betyder gullet", sade jag.
"Men Mikaela, DU ÄR SÅ JÄVLA DUM I HUVET!"
"Men titta här då", sade jag.
Caroline var så chockad över min "höga" intilligens  och pekade på ordet "matestrupe" och sa:
"DET där är MATSTRUPE och det heter GULLET på engelska!"

Jag kände hur min "höga" intilligens sjönk till havsbotten. Men sen utbröt världens skratt. 

Matestrupe får jag höra än idag, men då tar man det som en komplimang, för matestrupe kommer alltid betyda gullet!


På jobbet.

Andra dumma saker som man sagt/gjort utan att tänka:
Dricker cola ur en cola burk och säger något till min arbetskollega samtidigt som jag har kvar den halvt tomma burken vid läppen.
Efter säger jag:
"Åå shit, det lät som jag pratade i en burk".

"Snigel är en elak människa".

"De flesta bebisar brukar ha så stora huvuden, nästan som normala människor

I skolan.

En lärare berättade att han kommer ifrån Kiruna.
Jag:
"Va?! Oj, jag trodde du kom från Sverige!".
Satt på tåget i Stockholm. Skulle strax rulla mot Göteborg. Hade snurrat runt på centralen för att hitta tåget. Sätter mig halvt snurrig och märker att jag kommer åka baklänges. Tåget börjar rulla och jag märker att jag inte alls åker baklänges, utan framlänges.
Jaja tänker jag och somnar tills jag är framme i Göteborg.
Åker och jobbar som vanligt. Sen på kvällen när jag ligger i min säng. Jag tänker på hur tåget åkte egentligen! Göteborg låg ju åt andra hållet? Jag får en sån skamsköljning genom hela kroppen, obehagligt och läskigt känns det. Jag blir rädd och tänker: "Men gud, tänk om jag satte mig på fel tåg?!".

Jag blir ju rädd för mig själv när jag minns tillbaka, hur man kan vara så dum i huvet ibland!

Nu kommer jag inte på några fler dumma saker, men kan lova att det finns en uppsjö av dem!

Mikaela

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej!

Nu har jag hittat hit. Nova lugnade sig när vi kom hem och hon fick mat.

Rätt kul med dina felsägningar. När jag gick på gymnasiet kom jag ihåg att jag cyklade förbi en lastbil som det stod "bred last" på. Jag läste det som bredlast (engeskt uttal) och undrade vad det betydde... Ibland går inte hissen ända upp.

2010-06-30 @ 19:56:15
Postat av: Mikaela

Skönt att det lugnade ner sig. Blev väl lite mycket för henne också med ny plats och massa folk. Haha, ja man blir förvånad över hur osmart man kan vara ibland :)

2010-06-30 @ 20:07:12
Postat av: Maria

Jag dör!!! Jag kommer ihåg det där med snigeln och burken. :) Gud vad jag saknar dig på jobbet!! Dum är du inte, bara härligt ärlig. Njut av Sthlm !

2010-06-30 @ 20:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0