Makeup tips. Världens snabbaste sotning

Här kommer ett superenkelt tips på en snabb sotning som sitter hela dagen!!

Du behöver:
1 ljus gärna skimmrig skugga.
1 mörkare skugga, valfri färg.
Foundation eller concealer.
Kajalpenna, grå, brun eller svart.
Mascara
Pensel

 
Börja med att lägga en ljus, gärna lite skimmrig skugga över hela ögonlocket.


Sedan tar du en klick foundation eller concealer och lägger på handen.
Efter det tar du en ganska mjuk kajalpenna, svart, brun eller grå spelar ingen roll. Beror på hur mörk du vill ha sotningen. Jag valde svart nu men den blir grå.


Blanda foundation/concealern med fingret tillsammans med pennan som du ritat på handen.


Tryck på "färgen" upp till ögongloben.





Det behöver absolut inte vara så noga när du trycker på färgen.



Välj sedan en skugga, grå eller brun är snyggast. Jag tog en grå brun.
Ta en mjuk pensel och lägg penseln precis där "kanten" av den påtryckta "färgen".
Dra penseln längs ögongloben (precis nedanför benet som du känner om du trycker in penseln lite) fram och tillbaka. Som på bilden här nedanför:
 
Dra penseln fram och tillbaka och även lite högre upp om du vill ha mer skugga upptill. Men tänk på att börja med lite skugga, inte ösa på skugga på penseln, och skaka av penseln innan du lägger på skuggan.

Om kanterna är för hårda är det bara att skaka av penseln så det inte finns någon skugga på och jobba ihop skuggan med den skimmriga ljusa skuggan. Då gör du cirkelformade rörelser med penseln, var inte rädd för att ta i lite.
Ni ser också att det blir inte så matt när man gör denna ögonmakeupen, blir lite ljusare. Men vill man ha en lite mer öppen blick kan man lägga på en ljus skugga mitt på ögonlocket lite försiktigt.


Lägg på en kajal eller eyeliner ovanför, i och under ögat. Avsluta med att lägga samma skugga som du lade på ögat under ögat, över kajal linjen. Då set det lite mjukare ut. Sist men inte minst, mascara.
Ser att jag slarvat lite här, men men!



Lägg sedan på lite rouge och glans och pooooff. Så var det klart.
Nej jag posar inte på denna bilden. Jag håller upp mitt hår så ni kan se bättre.

Jag burkar inte göra denna sotningen. Är så van vid att använda mina penslar, och det är roligare. Men detta är en bra tips om ni tycker det är svårt med makeup. MEN kom ihåg att det kanske inte blir kanon första eller andra gången. Men öva på så kommer det ta 5 min sedan!!
Och det sitter som berget!

Sådär!

Kommentarer
Postat av: Caroline

åååh vad jag är tacksam för tips!

så bra och roligt, I love! Hoppas du får en bra dag och att du får pluggat lite =)

2011-02-16 @ 13:13:45
Postat av: Mira

Skitbra tips! Tack :) måste öva :P

En dum fråga kanske, men kan man ha eyeliner inuti ögat? Har aldrig vågat prova..men alltid undrat :D Kajal har jag ofta inuti ögonen, men tycker det "smälter" bort efter ett par timmar..om det går att ha eyeliner inuti ögat så kanske det sitter bättre?

2011-02-16 @ 15:27:44
URL: http://mammamiras.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Varsågod Caroline :D



Ja öva öva öva :) Du kan ha eyeliner i ögat också, men fäster inte lika bra. Men ett tips som gör så att kajalen inte smälter bort; Efter att du lagt kajalen i ögat, lägg försiktigt på en svart eller mörk skugga där du lagt kajalen. Det är absolut ingen fara, ta bara en liten skummgummi applicator och tryck på, då fixeras kajalen och det sitter som klister!! :) Skit bra när man är ute!

2011-02-16 @ 18:55:35
URL: http://fjortonde.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Nej föresten Mira. Inte flytande eyeliner kan du inte ha i ögat, det flyter bara ut i ögat. haha. Men eyeliner penna kan du ha. Säger alltid kajal til kolpenna och eyeliner på "vanliga" pennor. Kolpennorna är mycket mjukare.

2011-02-16 @ 19:28:00
URL: http://fjortonde.blogg.se/
Postat av: Mira

Tack! Svaren kom fram ;-)

Låter och ser så himla enkelt ut när man läser hur man ska göra. Men det blir inte lika snyggt när man gör på sig själv! Mitt stora problem är att ögonen inte blir likadana?? Och så övar jag förmodligen alldeles för sällan! Sminkar mig (lite extra sådär)bara när jag ska ut, och det blir ju bara några ggr per år :-D Men kanske man ska öva på kvällen när barnet sover, även fast man bara ska vara hemma :-P Man känner sig lite fånig dock :-D

2011-02-17 @ 11:21:05
URL: http://mammamiras.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Ja det är bara övning innan man får till det.. Sen är det bra att titta in i spegeln medan du arbetar med penseln. Så du gör det med öppna ögon. Haha lite svårt att förklara.. :)

2011-02-17 @ 18:53:02
URL: http://fjortonde.blogg.se/
Postat av: Ida [ f l a v o u r e d . b l o g g . s e ]

Lägg upp fler! :D Du är så duktig! Vad använder du mestadels för märken?



Och btw, hur sköter du om ditt hår? Det är så himla fint!! :)

2011-03-06 @ 09:59:09
URL: http://flavoured.blogg.se/
Postat av: Alexandra

fett bra tips! :D

blir skit snyggt

2011-03-18 @ 15:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0