Tandläkaren...inte så kul kanske.

Ja, har ju som sagt vart hos tandläkaren idag. Hur gick det? Jaaa......



.......

Den lilla fläcken som jag trodde var hål var inte hål, det är ju bra! MEN..

för ett år sedan, ganska exakt, eller maj 2010 när Mira var 2 månader gammal fick jag den värsta tandvärken jag någonsin haft! Det går inte att beskriva hur ont det gjorde. Inget hjälpte heller. Tog ipren, alvedon hade is i munnen, det lindrade lite. Till slut en natt låg jag och grät och vred mig av smärta, vi fick ringa akuten och sedan larmcentralen, det ända jag ville var att bli inlagd och typ nersövd. Men det verkade som att ingen riktigt trodde på att jag hade SÅ ont.

Jag klarade den natten. Nästa dag var det bara jag och Mira hemma. Tillslut gick det inte längre, jag ringde mamma som var på jobbet och grät och skrek att hon måste komma hem, jag klarar inte av att ta hand om Mira, jag har så jääkla ont. Hon åker hem och hjälper mig. Jag fick en akut tid hos tandläkaren nere i Åsa.

Jag åkte ner i hopp om att de skulle hjälpa mig med något. Jag förklarar att jag födde barn för två månader sedan men detta är mycket värre än vad det var, att jag ALDRIG haft så ont någonsin. "Jaa...okej, vi ska titta här vad det kan vara.."  (Då hade jag vart hos tandläkaren för en vanlig kontroll två veckor tidigare och betalat 600 spänn).

Men de hittade inget, de trodde att det kunde bero på en visdomstand som inte ens hade kommit ut!!! Så de spolade tandköttet??? med lite saltlösning. "Såå...så får vi hoppas det blir bättre". Jag fick även med mig pencillin som jag åt i sju dagar. Och jag fick ta ipred ihop med panodil och det funkade ganska bra.


Och NU. IDAG. Upptäcker dem en sak. När de gjorde en röntken såg de att hela roten runt tanden där jag hade haft ont för ett år sedan var infekterad, fylld med var, och DÖD!!!! Min stackars tand är DÖD!!!!!!!! De kunde ju ha gjort hjärt och lung räddning på den för ett år sedan!!!! Han ropade ju bara på hjälp men ingen ville hjälpa. Nä men det var ju inte så kul att höra. Jag kände hur mina ögon började tårfyllas men lyckades hålla tillbaka tårarna. Jag vet, jag är lite känslig.

Jag kommer behöva göra TRE rotfyllningar, kommer ta en och en halv timma. Ska få massa sprutor och skit men hon trodde inte att det skulle göra ont eftersom tanden är död. Sedan kom frågan jag knappt vågade fråga..."Hur mycket kommer detta att kosta?....". "Ja, jag kan inte säga fullt det kommer kanske komma till massa saker under lagningen. Men runt 4000 kr." Sedan hade jag ett litet hål som de skulle laga som kommer kosta 1000 kronor med. HALLELUJA VAD ROLIGT VA!?!?!?

Men på ett sätt känns det skönt att ÄNTLIGEN fått veta vad fan det var för hemsk tandvärk jag hade för ett år sedan. Jag trodde tillslut att jag hade en iflammerad käkmuskel. Men nu vet jag, min tand hade typ cancer. Och de blev väldigt förvånade att min tand dött eftersom jag är så ung. Inte så vanligt.. Sedan tyckte hon att det var konstigt att de inte sett något förra året, och när jag sa att de inte ens hade röntgat blev hon väldigt förvånad.

Men men.... jag har ju inte ont nu i alla fall och det är skönt. I slutet på augusti är det jag kommer få fixa detta. Och jag frågade även vad det berodde på men de visste inte, verkar inte som att det är för att jag äter så mycket godis i alla fall. Tur. För det lär jag ju inte sluta med i första taget.  

Och i morgon ska jag jobba!!! Första dagen på 16 månader!! Shit, lite nervös är jag allt. Men det kommer gå kanon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0