Kalas för Mira

Ja idag hade vi Miras ettårs kalas. Hon fyller ju på måndag.
Dagen började 07:30 då Mira väckte oss för att få sin frukost serverad. Så det var bara att stiga upp, jag hade tusen saker att göra innan gästerna kom.


Lilla prinsessan idag. Pappa som köpt klänningen.


Andreas tog Mira och jag började med att baka ytterligare en tårtbotten. Sedan gjorde jag kanelbullar och mellan jäsningen bakade jag cupcakes. Skulle ha bakat kakor också men hade varken ork eller lust med det. Höll på att börja gråta när jag stod och gjorde cupcakes. Det var när jag skulle spritsa på frostingen på muffinsen, jag ville ha det sådär fint spritsat runt dem med en topp. Jag tyckte att jag var smart när jag fyllde en vanlig plastpåse och lade i en sån där sprits grej i kanten, gjorde ett hål för den förstås. MEN, påsen klarade inte trycket och när jag spritsade hörde jag bara ett pang. Och halva frostingen var ute som en stor fet korv över mina muffins...

Jag stressade som ett djur, hade inte hunnit städa. Men Andreas var igång med dammsugaren. Som tur var. Och jag bestämde mig för att bara kleta på frostingen, och sedan hällde jag på härt strössel. Och det blev helt ok till slut. SEN när jag skulle koka vaniljkräm till tårtan, brände jag skiten och det blev ingen kräm utan sås. Var så ledsen och stressad. Då hade jag kokat en liter vaniljsås... Men gjorde om den och då blev den bättre. Men det räckte bara till en tårta, men jag struntade i att göra en andra tårta. Orkade inte. Men det räckte.

Men mitt i allt ringer Caroline och säger att hon är sjuk. Tror ju såklart inte på henne, haha skoja. Jo det är många som är sjuka nu, var ju flera som inte kunde komma. Tråkigt men är glad att ni som kom, kom. Och att det var ni :)

Tack, Heléne, Daniel, Linus, Pia, Garry, Sonny, mormor, morfar och gammelfarmor för att ni kom! Och tack för alla fina presenter.

Sen var det bara städa och fixa i ordning mig själv. Och som vanligt, hann jag precis i tid :) Varenda gång är det precis på minuten klart. Helt otroligt. Och varje gång jag tar på mig så mycket jobb så tänker jag "ALDRIG MER".

Men här får ni se resultatet av baket:


Italienska smörgåstårtan, den blev riktigt bra! Jätte god. Parmaskinka, basilika, cream cheese, pesto, olivtapenad och massa mer gott.




Kanelbullar och cupcakes. Blev riktigt lyckade! Alla älskade cupcakesen :D


Sedan kom gästerna och Mira gick runt och hälsade på dem.




Mira, Linus, Heléne och Pia.


Mira och morfar


Mörk bild på Mira och mormor.


Paket!



Sedan var det dags för tårta!! Titta vilken fin tårta jag lyckades göra till mitt hjärta.


Massa onyttigt gott.


Mira äter tårta. Tyckte det var gott med några tuggor sedan spotta hon ut det. Måste tänka på figuren.


Sen var det dags att öppna paketen! Fast det var nog jag som tyckte det var roligast..




Linus var där och hjälpte till och spanade in leksakerna.


Sötnosarna har fullt upp.


Jahopp nu var alla paket öppnade..


Sötnosar!

Hon fick jätte söta kläder, ett jätte sött sett med tallrikar, mugg och bestick, en rolig larv som hon går runt och drar runt nu här hemma, tallrik och bestick, presentkort och en pop up leksak, hammarleksak, barnvagnsringar och magnetiska klossar. Hon fick även en hello kitty pipmugg av Nina, hon var här förra söndagen och lämnade den :) Sedan fick hon sina skor, köpte kläder i torsdags och har beställt massa Lundmyr kläder till henne!

Just det glömde säga att hon fick ju en resa för hela familjen från morfar med. Alltså Kreta resan. Morfar är bra han. När hon föddes fick hon en tv.

Fick önskemål om att lägga upp receptet på cupcakesen här på bloggen så här kommer det:

Muffins:
100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1  nypa salt

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Sätt ugnen på 175 grader och grädda i 10-12 minuter.

60 g mjukt smör
5 5 dl florsocker
1 1 tsk vaniljsocker
1 1 msk färskpressad citron, saften
100 100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.
Vispa i Philadelphiaosten.Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.
Bred den på cupcakesen och garnera med strössel.


Kommentarer
Postat av: Helene

Tack själv för ett jätte mysigt kalas! Massa gott att äta, speciellt cupcakesen :D

Jag lånar lite bilder till min blogg! Tack än en gång för idag! Kraam

2011-03-12 @ 20:49:25
URL: http://linusmammas.blogg.se/
Postat av: Elvira

Herregud vad söt dotter du och Andreas har! Följer er på Torsdagarna och skrattar så att magen krampar, Andreas lyssnar ju inte på dig?! ;) haha så kul när ni diskuterade den svarta barnvagnen... Kram till er!

2011-03-13 @ 10:07:03
Postat av: Caroline

ååååh va jag blir ledsen när jag ser alla fina bilder och allt gott ni hade piffat med! önskar jag hade kommit, men ville ta det säkra före det osäkra! särskilt när ni ska iväg! nåja jag kommer förbi idag eller på onsdag om det går bra, ringer sen iaf. hoppas ni har haft en super mysig helg! födelesdags kramar från mig och jesse!

2011-03-13 @ 13:28:06
Postat av: Linna

Fett fin tårta, den skulle man vilja äta upp ;)

fast Mira e ju den man helst skulle vilja

äta upp x) underbart sött hon e!

2011-03-13 @ 15:23:33
Postat av: Mikaela

Ja Caroline, jag gjorde allt för din skull! Ja onsdag sade vi förut :)



Tack Linna! :) Det är svårt att inte äta upp henne. :)

2011-03-13 @ 18:54:43
URL: http://fjortonde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0